Screenshot

DooM Open 2010

Účastníci prosincové DooM Open 2010, chybí Bubuss se synem...

SkullTag

[ Method ] [ 01.10.2007 ]

Autoři: Carnevil, Torr_Samaho, Rivercoder a spousta dalích...

Homepage: http://www.skulltag.com

Download: SkullTag 0.97c3

Skulltag vychází hlavně z portu Zdoom a umožňuje hru přes internet založenou na principu klient/server. (klasický doom(2).exe umoňoval pouze klient/klient)

Vývoj začal už někdy v roce 99, kdy se člověk známý pod přezdívkou Carnevil rozhodl změnit budoucnost Dooma.:) A dá se říct, že se mu to povedlo. Od onoho roku se SkullTag vyvíjí a vylepšuje až dodnes. Během těch let si vývoj prošel mnoha krizemi, ale vždycky se našel někdo, kdo Skulltag podrží a jede se dál. Právě letos (2007) se po 8 letech rozhodl vůdce, founder, hlavní (a jediný) programátor, mapper a kdoví co jetě, Carnevil zanechat vývoj tohoto portu. Důvod byl prostý - I přes usílí a vymoenosti, které Skulltag nabízí, jej hrálo překvapivě málo lidí. Už, u to vypadlo, že se práce na tomto portu zastaví, ale přila záchrana - Torr Samaho, ke kterému se o něco později přidal i druhý programátor Rivercoder, se rozhodli převzít otěže. A s jejich příchodem se Skulltag komunita opět rozrostla a krize byla zažehnána. Ale dost historie a věnujme se tomu důležitějšímu. Co, že nám vlastně Skulltag přináší nového? Je toho tolik, že vlastně ani nevím, kde začít. Změn si všimnete už v samotném menu, kde kromě základní nabídky přibylo ještě tlačítko Multiplayer. A co toto zázračné tlačítko skrývá? Kromě klasických a provařených nastavení jako je player setup, allow skins, allow taunts atd. nabízí možnost v doomu zcela ojedinělou - Offline Skirmish. Pokud zrovna nemáte přístup k internetu, či si chcete zatrénovat proti botům, není lepší řešení, než využít tuto možnost. Dále zde uvidíte možnost Call a Vote!. To je jedna z dalších věcí, která dělá skulltag vyjmečným. Pokud jste ve hře a zrovna naskočí mapa, která vám nějakým způsobem nesedí, máte možnost použitím tohoto tlačítka vyvolat hlasování. Pak u záleží jen na ostatních hráčích jestli sdílí vaší nechuť k dané mapě. Pomocí Call a Vote! jde také vyvolat hlasování pro kick hráče, změnu timelimitu, fraglimitu atd.. A nakonec, menu Multiplayer obsahuje i možnost Browse Server, takže nepotřebujete žádný launcher (i když launcher je v tomto případě asi určitě lepší řešení :)).

Pokud u jste se pokochali nabídkou Multiplayer a ještě nemáte dost, doporučuji jít do options, set video mode a vybrat si mezi Software renderováním a OpenGL renderováním. OpenGl je spíše pro majitele silnějších počítačů, ale na oplátku získáte dynamická světla, lepší vykreslování textur a mnoho dalších (všechny tyto možnosti si nastavíte v display options-OpenGL settings).

A teď, kdy jste si vybrali renderování a stále se ještě neodvážíte na internet, není nic lehčího, než dát New Game a vybrat si jednu ze tří kampaní:

  • Hell on Earth - Netřeba nějak uvádět. Klasický single-player Dooma 2.
  • The Mortal Conflict - Deathmatch kampaň. Probíjíte se deseti mapami, kde musíte bojovat proti zákeřným botům. Na výběr máte z 5 obtížností a z vlastní zkušenosti můžu říct, že na tu nejtěžší se pěkně zapotíte. :)
  • The Impending - Invasion (více v popisu modifikací) kampaň. Máte u tradičně výběr z 5 obtížností a čeká na vás 5 map, plných zákeřných monster, čekajících na vaši krev.

Teď u stop menu a offline hraní a řekněme start online hře samotné. :) Skulltag nám přínáší mnoho nového, přesněji řečeno mnoho nového pro Dooma. Větinu "nových" věcí u jste jistě někde viděli, ale v doomu určitě ne. Začněme například zbraněmi.

Nové zbraně
V této oblasti nám SkullTag přinášpí čtyři nové zbraně. Jako první bych asi zmínil zbraň nejsilnější - Tou není nic jiného, než mocné BFG10K osobně! Pokud tuto zbraň někdo ve hře získá, ostatní můžou rovnou jít spáchat sebevradu do exitu. BFG10K používá stejně jako PlasmaGun, či BFG9K plasmu, střílí ji přibližně stejnou rychlostí jako PlasmaGun, ale má 10x silnějí účinek, než PlasmaGun. Ďáblův nástroj. Další novou zbraní je RailGun. Tuto zbraň myslím není nutno představovat, protože vypadá a střílí úplně stejně, jako ve vešch ostatních hrách. Jako další novou zbraň zde můžeme najít Grenade Launcher. Funguje na principu normálního Rocket Launcheru, akorát místo raket střílí granáty, které vybuchnou buď během asi 4 vteřin, nebo při nárazu na hráče. Poslední novinkou v oblasti zbraní je pak Minigun. Minigun je defakto normální Chaingun, až na to, že střílí mnohem rychleji, je větší a chvilku trvá, než začne střílet.

Další novinky
Jak už možná většina z vás ví, čí tuší, SkullTag samozřejmě nabízí spoustu nových bonusů a předmětů. Další velikou novinkou je to, že Skulltag jako jediný port obsahuje wad se svými vlastními mapami! Čeká na vás bezmála 50 nových map pro herní módy Deathmatch, Skulltag, Last Man Standing, Capture The Flag, Duel a Invasion! Je vidět, že mapy dělali velmi zkušení autoři a až na několik vyjímek (co se hratelnosti týče) jsou naprosto skvělé. Jediný okruh lidí, které tyto mapy nejspíš nepotěší, budou zapřísáhlí oldskůleři. Novinkou od verze 0.97b je také announcer, který hlásí např. ukradení vlajky, když tým skóruje, pokud se vám podaří dosáhnout medaile atd.. Nepotřebujete tedy žádný přídavný wad, ale skulltag u má tuto vychytávečku v sobě.

Boti
Boti od své původní verze ušli dlouho cestu a také je to vidět. Dá se říct, že boti v základních skulltag mapách jsou velmi důstojným soupeřem a člověk má někdy dokonce i problémy vyhrát. Boti jsou pojmenováni podle opravdových hráčů, nebo parodují nějakou známou postavu/příšeru. Určitě vás taky pobaví "chat s boty". Některé jejich hlášky jsou opravdu delikatesní. :)

Plusy a Mínusy
+ 50 nových map
+ 15 herních módů
+ 8 nových monster
+ nové artefakty a bonusy
+ 26 nových skinů
+ medaile, ikony, announcer
+ 4 nové zbraně
+ noví boti a monost lehce si vytvořit svoje vlastní
+ možnost OpenGL renderování
+ limit 32 hráčů
+ single-player kampaň/skirmish
+ vysoké FPS
+ ... a mnoho dalšího!
- síťový kód
- ne tak velká komunita jako například u zdaemonu
- nemožnost nahrávání dem
- chybějí exp. statistiky

Herní módy
Doom u dávno není jen Deathmatch, či TeamDeathmatch. Postupem času lidé začli zkoušet kovertovat modifikace z jiných her, či vytvářet úplně nové porty do Dooma. A jinak tomu není ani u Skulltagu. S jistotou se dá říct, že Skulltag je nyní port obsahující nejvíce herních módů na "trhu". A právě proto jsem pro vás připravil seznam a popisem daného módu:

  • Deathmatch
    Netřeba představovat. Cíl je jednoduchý - Nazbírat co nejvíc fragů a docílit stanoveného fraglimitu.
  • TeamDeathmatch
    Princip stejný jako při deathmatchi, ale hráči jsou rozdělení na dva týmy a celý tým má společný fraglimit. Dá se nastavit teamdamage, což znamená, že při zabití vlastního spoluhráče ztrácíte frag.
  • Terminator
    Hrají se deathmatch mapy, ale při startu mapy se náhodně na mapě objeví terminator ball, který když seberete, tak vám dává 200% health, 200% armor, zvýší damage vaší zbraně a dá vám 10 fragů! Barva hráče, který terminator ball má se změní na červenou, takže se většinou snažíte zabít právě tohoto hráče, abyste pak mohli převzít terminator ball (a sním i vechny výhody), který po smrti upustí.
  • Duel
    Aneb deathmatch 1 na jednoho 1. Po připojení do hry musíte počkat, dokud se váš oponent také nepřipojí a poté se odpočítá 10 vteřin do začátku zápasu, následuje restart a jede se na ostro. Pokud mapy rotují (střídá se víc map) je nastaven duellimit, který určuje počet max. odehraných zápasu v jedné mapě (po dosažení se mapa mění). Dále nutno zmínit, že po dohrání jednoho zápasu ve hře zůstává vítěz a připojuje se dalí hráč v pořadníku (do pořadníku se dostanete stiknutím klávesy space po připojení do hry a poté se vám na obrazovce zobrazí kolikáty v pořadí jste). Rád bych také podotknul, že skulltag uchovává něco jako "TOP 1" tzn. hráč, který v posledních 24 hodinách vyhrál nejvíckrát, je zapsán ve scoreboardu jako šampión + počet jeho výher. Tato tabulka se restartuje po 24 hodinách.
  • Last Man Standing
    Velmi známý mód, také bylo jen otázkou času, kdy si najde cestu i do Dooma. Cílem tohoto módu je zabít všechny ostatní protivníky, abyste zůstali jen vy. Když se vám to povede, tak vyhráváte a získáte bod. Poté se hra restartuje a jede se znovu. Mapy pro LMS jsou většinou hodně rozlehlé a abyste si LMS pořádně užili, mělo by ve hře být aspoň 5 hráčů. Tento mód se dá hrát i v týmech tzn. tým má za ůkol vyvraždit ten druhý a tak získat bod.
  • Possesion
    Větinou se hrají mapy na DM, či na LMS. Vaším úkolem je najít hellstone, který se při startu mapy objeví náhodně na mapě. Když ho najdete a seberete, všichni hráči jsou informováni, že jste ho vzal, zmizí vám všechny zbraně a začíná odpočítávání (nastavitelné). Úkolem vašich protivníku je vás zabít v době odpočítávání - Pokud se jim to podaří, upustíte kámen a další hráč ho může přebrat a celé odpočítávání začíná znovu. Pokud se jim to nepodaří a vy přežijete dobu odpočítávání, tak získáváte bod, mapa se restartuje a hraje se znovu. (Pointlimit je větinou 3) Tento mód se dá stejně jako LMS hrát týmově. Cíl hry je stejný, akorát vás mohou spoluhráči bránit v době odpočítávání atd.. :)
  • Capture The Flag
    CTF se hraje ve speciálních mapách. Nastupují proti sobě dva týmy (Red a Blue) a cílem obou týmů je dostat se do nepřátelské základny, ukrást jejich vlajku a donést jí zpět ke své vlajce. Vaše vlajka musí být na místě a nesmí být zrovna v držení soupeře, abyste mohli skórovat.
  • One Flag CTF
    Většinou se hrají upravené mapy na CTF (uprostřed mapy musí být ještě jedna vlajka navíc). Nastupují proti sobě dva týmy stejně jako v normálním CTF. Úkolem týmů je zmocnit se této vlajky a donést jí do soupeřovi báze a tam skórovat (tím, že se dotknete soupeřovi vlajky). Když se vám to povede, získáváte bod a bílá vlajka se vrací zpět doprostřed.
  • Skulltag
    Mód pojmenovaný po portu, či port pojmenovaný po módu? To otázka. :) Každopádně se jedná o hodně povedený a zábavný mód. Pro tento mód jsou speciální mapy s podobnou konstrukcí jako mapy pro CTF, ale nečekejte žádné vlajky. Hlavní roli zde hraje skull, který vlajky nahrazuje. Hrají proti sobě dva týmy (red a blue), oba mají za úkol zmocnit se nepřítelovi a odnést jí do score pillaru. Bod je započítán jen za předpokladu, že jejich lebka je na svém místě v bázi!
  • Cooperative
    Opět netřeba představovat. Hrají se single-player (či některé speciální na coop) mapy ve více hráčích, proti monstrům. Úkolem je dokončit level. :-)
  • Survival Cooperative
    Jde o úplně stejný princip jako klasická cooperative, ale zde nesmíte zemřít. Zatímco v klasické cooperative, když zemřete můžete se respawnout a pokračovat v boji, tady smrt znamená, že se nemůžete respawnout do doby, dokud někdo jiný nedokončí danou mapu. Pokud zemřou všichni hráči, objeví se nápis "Mission Failed" a začínáte celou mapu znovu.
  • Invasion
    Už podle názvu určitě některým došlo že půjde o Invazi =). Tentokrát to ale není invaze mariňáků na monstra jak většina coop wadů na ZD vypadá, ale čistokrevná invaze monster na mariňáky. Mód se samozřejmě skládá z mnoha na sobě nezávislých map.
  • Domination (neoficiální mód)
    Známý týmový mód například z hry Unreal Tournament. Stojí proti sobě dva týmy, povětšinou v rozlehlejích mapách a mají za úkol "ovládnout mapu" tzn. po mapě jsou rozestavěny většinou 3 a 5 bodů, přes který musíte vy (nebo váš spoluhráč) přeběhnout a udržet ho (žádný protihráč nesmí před bod přeběhnout) po nějakou dobu. Pokud se vám to povede, váš tým získává po jednom bodu za kadých 5 vteřin, kdy bod držíte. V případě, že se vašemu týmu podaří ovládnout všechny body na mapě a udržet je po určitou dobu, nastává "Total Domination" a váš tým získává speciální bonus v podobě bodů. Download: stdomv2
  • Barrel O' Fun (neoficiální mód)
    Jedna z dalších single/coop modifikací, kde bojujete po boku svých spoluhráčů proti monstrům. Úkol v Barrel o' Fun je prostý - Vaším úkolem je ochránit barel na který útočí hromada monster ve vlnách. Princip je stejný jako v módu Invasion, akorát monstra neútočí na vás, ale na barel vznášející se uprostřed mapy. Download: Barrel O' Fun
  • Operation Overload (neoficiální mód)
    Předělávka slavné modifikace z Quake 3 Arena. Stojí proti sobě dva týmy (Red a Blue) v podobných mapách jako na ctf (tzn. kadý tým má vlastní bázi), akorát místo vlajek má kadý tým pillar s ivotem 4000. Úkol obou týmů je jednoduchý - snažit se zničit nepřátelský pillar. Když se to jednomu z týmů povede, tým získává bod, zničený pillar se obnoví a může se vesele pokračovat dál. Download : Operation Overload

Artefakty

Strength (Síla) Zdvojnásobí zranění hráčem.

Resistance (Odolnost) Zmírní o polovinu vekeré zranění způsobené hráči.

Prosperity (Prosperita) Dovoluje hráči brát lekárničky i kdy dovrí health 100%. Celkový limit health a armor je zvýen na 250% (z původních 200%).

Rage (Zuřivost) Zdvojnásobý rychlost hráčova ůtoku.

Spread (Rozsah) Hráčovi se ztrojnásobý vystřelené náboje (např. z raketometu vystřelí tři střely najednou do tří směrů). Na ammo to nemá ádný vliv (odečítá se stále normálně).

Regeneration (Regenerace) Postupně se hráčovi přidává automaticky health dokud nedovrí maximálního limitu.

Reflection (Odraz) Polovina zranění způsobeného hráči se přenese i na ůtočícího hráče.

Drain (Odčerpání) Polovina způsobeného zranění se přičte k hráčovu health.

High Jump (Vysoký skok) Zdvojnásobí výku hráčova skoku.

Haste (Rychlost) Zvyšuje hráčovu rychlost.


Bonusy

Doom Sphere Hráčova obrazovka a hráčův skin se zbarví do červena, vekeré způsobené zranění je 4x větší, působí 45 sekund.

Turbo Sphere Hráčova rychlost a akcelerace je zdvojnásobena, hráč za sebou zanechává šmouhu, působí 45 sekund.

Time-freeze Sphere Hráčova obrazovka se změní na zlatou, všichni hráči (kromě toho, kdo sphere sebral), či monstra zamrznou a nemůžou se hýbat. Veškeré výtahy, schody atd. fungují normálně dál, působí 10 sekund.

Invisibility Sphere Hráč je z 90% průhledný, zbraň z hráčova pohledu také zneviditelní na 90%, působí 45 sekund.

Guard Sphere Zredukuje zranění způsobené hráči o 3/4, hráčův skin a obrazovka zešedivý, působí 45 sekund.


Medaile/Ikony

Excellent
Dva fragy během dvou vteřin.

Impressive
Dva zásahy railgunem za sebou.

Domination
Pět fragů za sebou ani byste zemřeli.

Accuracy
Pět přesných zásahů po sobě s jakoukoliv zbraní.

Victory
Vítěztví v duelu, či vítěztví v jednom kole LMS.

Termination
Zabití Terminátora v módu Terminator.

First Frag
Uděláte první frag v Deathmatchi.

Capture
Úspěně donesete vlajku v CTF.

Tag
Úspěně skórujete v módu Skulltag.

Assist
Úspěně vrátite vlajku v CTF, aby v zápětí vá spoluhráč skóroval.

Defense
Zabijete nepřítele s vlajkou (CTF).

Fisting
Zabijete oponenta pěstí.

Incredible
2x Excellent běhěm 2 vteřin.

Most Impressive
Čtyři zajímavé střely railgunem.

Total Domination
Deset fragů za sebou, ani byste zemřeli.

Perfect
Když porazíte soupeře v duelu, aniž byste zemřeli, nebo pokud v LMS neztratíte ani jedno procento zdraví.

Precision
Deset přesných zásahů po sobě s jakoukoliv zbraní.

Llama
Zabití nepřítele pokud zrovna píše (ikona chatu nad hráčem), nebo pokud laguje (ikona spojení nad hráčem).

Spam
Zabití mnoha lidí pomocí BFG. (doporučuji - Zvuk, který přitom hraje je dokonalý :))

You Fail It
Když zemřete 5x za sebou, aniž byste někoho zabili.

Your Skill Is Not Enough
Když zemřete 10x za sebou, aniž byste někoho zabili.


Screenshoty